TUTORIAL KARI AYAM...

~ xde korje.... hahaha saje nak wat tutorial wat kari ayam.... makanan wajib setiap minggu.. nama lagi org utara kari x lari.. every week mestii encik suami suh wat kari.. katanya kari saya kaww diaa laa kata.. saya tukang watt je.. mohh wat kari..~
 bahan2 : ayam potong kecil ( utk senang masak ).. santan pekat ( saya perah sendiri).. serbuk kari daging saya jadikan paste gaul dgn air asam jawa... kentang potong dadu... bawang kecil 3 ulas bawang putih 3 ulas halia 2 inc ( tumbuk baru kaw )... bawang besar hiris mayang daun kari buah pelaga bunga lawang ......
 panaskan minyak.. tumis bahan yg di tumbuk dan masukkan bawang, daun kari, rempah... sampai naik bau dan warna emas
 pastu masuk kan rempah yg di jadikan paste td... time ni sgt penting... kacau hingga rempahh betul2 masak2.. mcmne nak tau da masak... samapi dia pecah minyak dan jadi warna oren.. bau pun akan semerbakk samapi semua jiran bau =)
 pastu masukkan ayam dan kentang.... ( ada org masuk santan dulu.. saya masuk ayam n kentang supaya rempah tu masuk ke dalam ayam... kacau dalam 3 minit )
 kacauu lagii
 then baru masuk santan kaw yg di perahh sendiri...
 ni laaa gaya nya... kacau.. then masuklaa garam dan serbuk perasa....pelankan api ..tutup periuk.. biarkan mendidih.... haaa blehh la pi wat kek ke lipat baju ke apa ke....
mcmne nak tau dah masak?.. kentang anda kan menjadii lembutt.. dan kari yg menjadiii ( mak saya laa kata ).. minyak akan naik ke atas.. haaa mcm tuu laa.. siapp... 

0 comments:

Catat Ulasan